3 jun 2012

Century Posbank

Met Plat Zwolsch een rondje Posbank rijden was gemakkelijker gepland, dan gereden. Vorige week tijdens de koffiestop zei Gerrit dat het juist nu in mei/juni de dagen lang waren, het een mooie tijd was om weer eens een wat langere tocht naar de Posbank te rijden. Een rit van ongeveer 150 km. en aangestoken door Gerrits enthousiasme, zei ik ondanks het feit dat ik pas een maandje ligfiets en nog druk bezig ben met leren ligfietsen, dat ik ook wel mee zou gaan.

Tijdens de ochtend rit van vorige week riep ik enthousiast .... nog 1 kilometer dan passeer ik de 500 !

In de week voorafgaand aan de rit, heb ik de toertocht op de agenda van ligfiets.net gezet en zag het er nog even naar uit dat LOL uit Zutphen een stuk mee zou fietsen, maar die hadden andere verplichtingen en zelf ook een rit voor de volgende dag gepland. Wim Huisman uit Voorst wilde wel een stukje met ons mee fietsen en nodigde ons uit voor een koffie stop bij hem thuis.

Om negen uur vertokken Gerrit, Wim en ik van het Engelse Werk te Zwolle met direct de eerste klim van de dag over de oude IJsselbrug en peddelden we daarna door Hattem en een stukje langs het Apeldoorns Kanaal om vervolgens langs de IJssel naar Deventer te fietsen. Gerrit en Wim hadden het tempo er aardig in met een kruissnelheid van rond de 25-27 km/u en ik kon mijn cadans niet echt vinden, reed wisselend vlak achter hen en zo'n 100 meter erachter (terwijl ik vorige week nog met gemak kon volgen).

Waar dat aan lag .... de banden. Ik had namelijk 35-406 Kojaks gemonteerd ipv. de 47-406 Perfect Moirees waar ik de eerste weken op had gefietst, in theorie snellere banden, maar omdat de omtrek zo'n 6% kleiner is leg je gewoon minder meters af per trap en moet je dus of harder trappen of genoegen nemen met minder snelheid, bovendien was ik mijn voorkeursversnelling een beetje kwijt ..... met een tandje te licht was het traptempo net iets te hoog om die kruissnelheid aan te houden en met een tandje zwaarder was het nou net weer even te zwaar om het 150 km vol te houden.

Ik moest ook nog wel een beetje wennen aan het feit dat de fiets met de Kojaks wat zenuwachtiger reed.

Vanaf Deventer reden we verder langs de IJssel tot we kort voor Voorst de binnenlanden in reden en na enig spoorzoeken bij Wim Huisman het erf op reden, waar we allerhartelijkst ontvangen werden door Wim en zijn ega. Tijdens de koffie met gebak moest er natuurlijk even gekletst worden over fietsen, fietsers, techniek, etc.

Wim reed daarna een stuk mee op zijn roeifiets, een mooie techniek, maar het lijkt me erg vermoeiend. We kruisten de enige oversteek plaats voor koeien in Nederland, uiteraard tussen de overstekende koeien door en reden door de landschappelijke mooie streek richting Eerbeek, waar we van Wim bij de Hallse Brug afscheid namen (we moesten echt een andere keer maar eens iets plannen met LOL). Vandaar langs het Apeldoorns Kanaal naar Dieren en Ellecom, waar we een klein weggetje naar rechts afsloegen. Wim riep nog "succes heren" en we begonnen aan de klim naar de Posbank.

Op een gegeven moment reed ik slingerend met nog maar iets van 10 km/u omhoog en lukte het me niet mijn evenwicht te bewaren en stond ik ineens naast de weg ..... nou op zo'n helling kom ik niet meer weg, dus een stukkie lopen, viel wel mee hoor een paar honderd meter maar, opstappen en meteen weer een fraaie afdaling, gevolgd door nog enkele korte klimmetjes en afdalinkjes op een bijzonder fraai fietspad door het bos om uiteindelijk nog effe flink te moeten aanzetten voor het laatste klimmetje naar de Posbank.

Bert die voor een optocht van zijn kleindochter al in Rheden was, zat al op het terras van het theehuis, waar we aanschoven voor koffie met gebak.

Ik had er al 84 km op zitten (uhhh 2 x 84 is, ja wel .... hoezo 150)

Na de koffie ging het een klein stukkie naar beneden en volgden nog wat klimmetjes, gevolgd door een paar flinke afdalingen. Op de eerste remde ik al sturend tussen de dennenappels zo af en toe nog wat bij en vond ik 40-45 km/u hard zat, maar bij de lange afdaling naar Laag Soeren was het zo ongeveer wel remmen los en haalde ik een snelheid van 52,6 km/u.

Vandaar reden we weer een stuk langs het voortreffelijk geasfalteerde fietspad langs het Apeldoorns Kanaal en besloten we een via een knooppunten (94-95-96-72-70-66) route oostelijk langs Apeldoorn te fietsen. Persoonlijk heb ik het niet zo op met knooppunten routes, want daar zitten altijd onaangename verrassingen in.... landschappelijk wel mooi, meestal erg rustig en vaak niet zonder reden, hobbel-de-bobbel en ook nu weer een heel stuk onverharde weg, met niet normale kuilen en slecht voor het gemiddelde ! 

Als je Gerrit laat fietsen is de eerste koffie stop aan het einde van de rit, maar na een rondje om het vliegveld Teuge, streken we even neer op een terras aan het vliegveld. De heren hadden stoere verhalen over jenever en bieren, en wat bestellen ze .... koffie, water, cola ...... nou voor mij een lekker pilsje (met bier meer mans).

Daarna weer op de fiets en werd er besloten (met mijn goedkeuring overigens) om de leukste route terug te nemen, via Terwolde, langs de IJsseldijk, met het pontje naar Wijhe en vandaar langs de andere oever en dijkjes naar Zwolle. Dat was met tegenwind, het venijn zit altijd in de staart, maar door vlak achter de voorste twee te rijden, kon ik aardig uit de wind blijven en reden we met een gangetje van zo'n 25-27 km/u huiswaarts.

Thuis bleken er 171 km. te zijn afgelegd, mijn eerste ligfiets "Century" zoals ze in de USA een 100 mile ride noemen.

Nog 20 km te gaan en mijn eerste Mm is volbracht !

PS. Die 2x 35-406 Kojaks (zo'n 250 km. mee gefietst) zijn te koop, inclusief 3 biba's (waarvan 1 ongebruikt), want ik zet de PM's er weer op.

1 opmerking:

  1. Leuk geschreven en ik vind je enthousiasme over ligfietsen heel herkenbaar. Je hebt nog duizenden leuke ligfietskilometers voor de boeg !
    Maar één simpel advies van mij (die ik zo'n 20 jaar geleden ook kreeg); "Laat je niet gek maken door de cijfers van snelheden, afstanden en materialen."
    Geniet van het ligfietsen en van wat je om je heen ziet.

    BeantwoordenVerwijderen