26 mei 2012

De Lemelerberg

Een bekend ontmoetingspunt voor ligfiets club Plat Zwolsch, bij de spoorwegovergang in Laag Zuthem, ligt aardig tussen Zwolle en Heino (waar ook wat leden vandaan komen).

Om kwart over acht kijk ik toevallig op mijn horloge en zie ik dat het nu toch echt wel tijd wordt om weg te gaan om op tijd in Laag Zuthem aan te komen, maar ik moet nog dit pakken, dat pakken, sta ik bij de fiets ben ik mijn zonnebril weer vergeten, dus weer terug naar binnen en heb ook maar meteen de fietspomp en biba's meegenomen.

Uiteindelijk lag ik pas om 8.30 op de fiets en zou ik moeten doorfietsen om nog op tijd te zijn. Laag Zuthem was in mijn beleving altijd wat dichterbij (met de auto). Er stond een behoorlijk wind (tegen natuurlijk), maar na een ritje van uiteindelijk zo'n 12 km en het betere doortrap werk was ik net over negenen op het rendez-vous, waar Gerrit en Wim al zo ongeveer in de startblokken klaar stonden.

Nu is er over het algemeen niet echt een vaste route, maar Gerrit heeft veel gefietst en stelt als ervaren fietser voor om tegen de wind in te beginnen, dan zouden we terug met de wind mee rijden .....

Door het bos naar Heino en vandaar langs het kanaal naar Lemelerveld, waar mijn ODO meter de 500 km passeerde. Net voor Lemelerveld vroeg Wim of ik een beetje kon klimmen, want ze wilden even kijken of er koffie kon worden gedronken op de Lemelerberg. In de geest van de enige manier om erachter te komen of ik ook op de ligfiets een beetje kon klimmen, besloten we het er maar op te wagen.

In het begin van de klim moest ik eigenlijk inhouden om achter mijn voorgangers te blijven en na een keer fout schakelen was de cadans helemaal zoek, na het over schakelen naar het kleinere voorblad en het vervolgens weer zwaarder zetten van de achterderailleur, was de snelheid er helemaal uit en heb ik de laatste paar honderd meter de fiets maar lopend omhoog geduwd. De volgende keer klim ik dan maar in mijn eigen tempo, gewoon een kwestie van cadans behouden en je komt echt wel boven. Het restaurant bleek nog gesloten en we zoefden met zo'n 45 km/u de berg af naar Lemele en het volgende eveneens nog gesloten terras ..... door naar Hankate waar we op het vierde terras aan de koffie met appelgebak konden.

Tijdens de pauze werden plannen gesmeed voor een tocht van maar liefst 150 km langs de IJssel naar Deventer en Zutphen, de Posbank over en via de andere kant weer terug naar Zwolle. In een jeugdig enthousiasme, zei ik dat ik ook wel mee wilde, wat volgens Gerrit wel mogelijk was, ze gingen namelijk niet echt sneller fietsen, gewoon een ontspannen dagtocht met een paar langere stops, in plaats van een ochtendrit van een paar uurtjes.

Na de pauze ging WIm weer terug naar Zwolle, omdat ie nog wat meubels in elkaar moest draaien van een Zweeds woonwarenhuis en besloot ik nog een extra rondje van ongeveer 30 km met Gerrit door te rijden, via Den Ham reden we naar de stuw bij Junne en vervolgens om Ommen heen, langs golfclub de Hooge Graven naar Witharen en via wat spannende bochtige bospaadjes (goed voor de stuurmanskunst) richting Dalfsen.

Het tempo ging ook zo af en toe flink omhoog tot zo'n 28-31 km/u, hetgeen me eigenlijk best moeiteloos af ging, ik kon met gemak nog wel wat harder, maar je moet het niet overdrijven.

Bij Broekhuizen staken we een slechts 1-fiets-brede stuw over ..... gaat steeds beter, want ook dit ging zonder voetjes aan de vloer en reden we via Berkum Zwolle weer binnen.

Tot aan de pauze reden we inclusief de Lemeler Berg met een gemiddelde van rond de 20 km/u, na de pauze ging de snelheid wat omhoog en reden we over de gehele rit van uiteindelijk 96 km met een gemiddelde van 22,3 km/u.

Terug in het drukke stadsverkeer moest ik wel een beetje oppassen geen 27-28 km/u te blijven rijden, want dat vind ik in de stad eigenlijk wel wat te snel.

2 opmerkingen:

  1. 96km vind ik voor een "beginner" wel ver. Respect.

    De laatste tocht met LOL was 90km en toen was bij mij "de pijp wel leeg".

    Het "probleem" bij LOL is dat ik tot nu toe echt de enige open ligger was. Misschien dat Marc en Casper de volgende tocht open gaan rijden, want Casper ( http://questbeleving.blogspot.com/ ) heeft net een Taifun gekocht en Marc heeft ook nog een Raptobike.

    De kruissnelheid ligt met al die Questen vaak net iets te hoog voor mij. Het rare is dat als ik alleen fiets, dan rijd ik vaak veel harder. Ik stop dan echter veel vaker om iets te drinken/te plassen en rijd bewust stukjes rustiger.

    In een groep rijden is natuurlijk sowieso vermoeiender. Je rijdt dan toch vaak veel minder constant.

    Maar goed, je gaat dus naar de Posbank...leuk. Als je op mijn blog in dat vak met al die woordjes "Posbank" aanklikt, dan zie je dat ik daar regelmatig ben geweest.
    Mocht de route jullie door Voorst voeren, laat het mij dan even weten. Dan fiets ik misschien wel even een stukje mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij Plat Zwolsch zitten aardig wat Quest rijders, maar zodra de lente aanbreekt komen ook de open liggers weer naar buiten.

    Die 96 km gingen vlotter dan verwacht, maar waren wel 46 km meer dan waar ik 's-ochtends van uit ging ..... beginnend ligfietser, ja, maar geen beginnend fietser en vroeguh reed ik ook probleemloos 200+ op een dag.

    In een groep en dan ook nog eens achteraan rijden vind ik niet onprettig en is op dit moment voor mij een soort van interval training, je moet steeds even aanzetten om bij te blijven, zo krijg ik mijn basissnelheid wel snel omhoog. Bovendien veroorzaak ik geen groeps probleem als ik een foute slinger maak of in een bocht flink moet afremmen als ik een bocht ff niet dreig te halen.

    OK we gaan via Voorst ...

    BeantwoordenVerwijderen