9 mei 2012

Eerste ligfiets ervaringen .....

Goed nu had ik dus ineens een heuse Hurricane, een fietsje waar ik al veel over gelezen had, waar tal van mensen in "mijn" ligfiets omgeving enthousiast over waren, maar wel een fietsje met de naam dat ie een beetje zenuwachtig zou rijden  door oa. de korte wielbasis. 

Voor mij rijdt alles wiebelig, en ik heb altijd zoiets van als je het leert op een iets lastig rijdend fietsje, rijden alle fietsen die je erna rijdt een stuk makkelijkerrrrr.

Twee dagen later had ik een uurtje over, dus even ligfietsen ......

Hmmmm ...... duurde een kwartier of zo voor ik het weer kon, daarna wat rondjes door de wijk. Bij ons in de wijk lijkt het wel of de ambtenaar die belast was met de verkeersdrempels een netto bonus kreeg van de aannemer, per drempel, nou je wilt het niet weten, maar goed ..... na een uurtje kon ik die drempels zelfs in bochten nemen.

Dat uurtje ging veel te snel om ...... fijn hoor ligfietsen, als je het een beetje door hebt.

Twee dagen later ..... starten was nog steeds spannend ..... maar goed weer lekker aan het karren in de wijk, groette ik wat bouwvakkers waar ik voor de derde keer langskwam en stonden er twee meiden te kleppen, het leek alsof ze afscheid namen en fietste een van die meiden ineens vlak voor me de weg op .........

$#&^&#^&$#@^*&@^&^&%&*^ (plat Rotterdams achteruitbidden) ..... kom je uit Rotterdam dan ..... hoezoooo dan, kun je dat niet horen dan ??!?!?!?!?!?

Dat scheelde een haar....... in de euforie dat net hebben te overleefd, zei ik nog grappend "wel oppassen hoor dames!!!!" en hoorde ik nog achter me die ene meid tegen die andere zeggen : "zoiets verwacht je toch niet !!!!!!"

Wel een zinnetje dat nog in mijn hoofd rondspookt ...... je wordt dus blijkbaar als ligfietser niet snel opgemerkt !!!

Maar het werd toch zo langzamerhand wel tijd voor een serieuzere rit :

Dus op de fiets naar het station, uitstappen in Beilen, ritje naar Zwiggelte (woont mijn vriendin) en daarna een rondritje via Elp en de bossen uiteindelijk tot voorbij Gasselte over oa. het fraaie "Boomkroonpad" en via Westerbork weer terug naar Zwiggelte ....... ca. 55 km.

In het begin reed ik (eigenwijs als ik ben toch met km-teller etc.) zo'n 17-18 km/u, maar op een gegeven moment heb ik even flink doorgetrapt .... 30.7 km/u op de vlakke weg, waarna ik op de een of andere manier vrijwel moeiteloos en soepel trappend 22-24 km/u aan kon houden.

Op het eind nog even een sprintje getrokken ..... 32 km/u ging best moeiteloos......

De eerste keren dat ik oefende had ik erna best wat spierpijn, maar na mijn 55 km rit, geen centje pijn.

Ik wil de ligfiets wel gaan inzetten voor mijn ww-verkeer, maar wil dat eigenlijk pas doen als ik redelijk gemakkelijk 25-30 km/u kan aanhouden. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten