9 mei 2012

Secondhand Ligfiets Soap (continued)

Ik vergeleek een boel modellen van diverse fabrikanten, ging naar een landelijke fietsdag, een ligfiets opstapdag, praatte met ervaren ligfietsers, met andere adspirant eerste ligfiets kopers, met nog meer winkeliers, ontwerpers, kwam regelmatig langs op de website van de NVHPV en werd daar en passant ook meteen maar even lid van en bestelde ook een info pakket.

Op hun website Ligfiets.net staan overigens ook veel advertenties "van leden voor leden" ...... mijn ervaring is dat dat deels wel zo is, maar dat in principe "iedereen" daar een advertentie kan neer planten, en het dus niet mee valt het kaf van het koren te scheiden.

Anyway op een gegeven moment stond er een fraai uitziende Optima Stinger op, kende het fietsje al van een Amsterdammer die er op reed tijdens de landelijke fietsdag...... het leek mij een bijzonder fraaie fiets, lekker laag, sportief en met een redelijk stijf alu frame.....  en ook nog eens binnen mijn budget.

Na een stuk of wat emails de Stinger ("blind" en online) gekocht en een week later even in de stromende regen in Friesland opgehaald, enthousiast het fietsje weer met de trein mee naar huis genomen en de trap op gesleept naar drie hoog achter (zowat letterlijk).

Het fietsje nog eens nader geïnspecteerd ...... ik vond de zitting wat kort, nameten ...... ja hoor #$@#$$ was een M in plaats van de afgesproken L en wat zie ik daar bij de standaard ..... dikke bobbels roest, dik overheen gekalkt met verf in de juiste kleur, waardoor het haast niet zichtbaar was (maar wat zal er onder zitten) ......, speling op het balhoofd, Magura schijfremmen waar Tektro op stond, etc., ik heb maar niet meer verder gekeken, gelukkig kon de fiets (zonder slag of stoot) terug naar de verkoper en kreeg ik mijn geld terug ...... al deed ie nog wel even moeilijk ..... door een opmerking te maken over een slappe ketting (ik had helemaal niets aan de fiets gedaan, dus dat ging helemaal nergens over).

Dus weer geen fiets, maar wel een boel (82 euries) reiskosten en tijd in gestoken (weekeinde naar de knoppen) ..... en weer een boel wijzer !

In de tussentijd had zich een andere verkoper zich via het forum gemeld dat ie een Hurricane te koop had, met passende ligschaal en langere neuspijp ..... de Hurricane vond ik wat te duur, maar na wat mails over en weer heb ik dan de fiets toch gekocht, van "voorheen rowing victor"

Victor vond dat ik niet met de fiets mocht vertrekken zonder hem eerst helemaal optimaal voor mij in te stellen en ook niet voordat ik er mee kon fietsen ...... dat eerste was fijn (zo kan het dus ook) en het tweede heeft ie geweten, hij heeft namelijk aardig mee mogen hollen en het frame mogen vasthouden in pogingen te verhinderen dat ik zou omvallen ....... het duurde minstens een uur of zo voor ik de balans een beetje had gevonden en los durfde te fietsen .......

Daarna zijn hebben we nog een leuk tochtje van ongeveer 8 km gefietst naar het station van Breukelen (ging best wel goed) en mocht ik na anderhalf uur treinen nog even het laatste stukje naar huis fietsen over vnl. hobbelende klinker weggetjes en was het weer alsof ik voor de eerste keer op een ligfiets reed ...... doodeng, maarrrrrrr ik ben wel ligfietsend thuis gekomen.

Nu nog even een paar honderd km fietsen, voor ik hem durf in te zetten voor mijn ww-verkeer .....

2 opmerkingen:

  1. Dat is echt het meest verstandige wat ik ooit een beginnende ligfietser heb horen zeggen.

    Eerst de fiets "eigen maken" en dan pas ww-verkeer ermee fietsen.

    Goed bezig Ligfietsger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tsja zoveel gelezen over knie problemen ..... ik heb staand/lopend werk .... kan het me niet veroorloven niet te kunnen werken door probleempjes die ik in mijn vrije tijd heb veroorzaakt en al helemaal niet als ik die zelf had kunnen voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen