13 mei 2012

Raar weer ..... flink geoevend !

Mijn vriendin woont in de buurt van Westerbork, ik mag er natuurlijk graag komen en in Drenthe valt er ook heel wat te fietsen en ik moet een beetje oevenen om een ligfietser te worden.

Van de winter hebben we op een mooie dag door het Dwingelderveld gewandeld, een prachtig natuurgebied dat ik gezien de erdoor lopende fietspaden graag nog eens wilde bezoeken, maar dan nu per ligfiets.

Ik had me voorgenomen een leuke fietsknooppunten route te plannen, waar ik door tijdgebrek niet aan was toegekomen, dus heb ik bij haar op zaterdagmiddag in een paar minuutjes met de Fiets! App even een fraai rondje van ca. 45 km gepland.

Globaal via Westerbork, Beilen, Spier, Smalbroek, Beilervaart, Brunsting, Hijken en Hooghalen weer terug naar Westerbork.

Het was droog en zonnig maar er stond wel een fikse bries (kracht 4-5) en er hingen veel donkere wolken in de lucht (af en toe dreigde een fikse bui, maar we hebben geen druppel gezien) en ondanks dat we een zeg maar ovaal rondje reden, hebben we maar weinig kunnen profiteren van wind mee en als we dan weer eens wel wind mee hadden zaten we net weer op een hobbel-de-bobbel weggetje of zo......

Met een flinke zijwind ligfietsen is vast een goede balansles, maar soms voelde dat wel even onprettig. Door mijn "sterke" verhalen over 30+ km/u was mijn vriendin enigszins bezorgd over meefietsen en besloot ze haar nieuwe e-Bike te gebruiken (meteen een goede test voor de werkelijke actieradius van de accu's).

Tot Spier zat de gang er best goed in en besloten we om gelijk maar even door te fietsen naar Dwingeloo om daar een terrasje te pakken, een extra lusje van zo'n 15 km, te beginnen met ongeveer de helft recht tegen de wind in ..... "but who cares" .... al ging de e-Bike instelling wel even van eco naar Turbo Boost !

Na een korte stop met (voor mij) iets lekkers van het vat reden we een tikkie terug om onze weg in NNO richting te vervolgen naar Hijken. Op een stukje mooi asfalt met wind mee heb ik even mijn PR op de vlakke weg verbeterd naar 35.1 km/u (met bier meer mans) en kon ik vervolgens bij een boerderij heftig in de ankers om een botsing met een overmatig enthousiaste Golden Retriever te vermijden, hond maar even geaaid tijdens het wachten op de e-Bike die toch echt niet harder ging dan zo'n 25 km/u.



In Hijken was het gedaan met de accu (ca. 45 km) en na het verwisselen van de accu en het maken van bovenstaand ligfiets-foto'tje van 50 plusser, met baard en schoentjes maatje 50 met kramp, via een fraai ommetje en bochtig bosparcours weer terug naar Westerbork. (op de foto heb ik de trappers onder de bal van mijn voeten, maar merk ondertussen dat het prettiger fietst met de trappers wat meer naar onderen richting midden van de voet).

Was uiteindelijk zo'n 58 km in krap 3 uur fietsen, lang geen slecht gemiddelde voor een beginner die normaal ww-verkeer op een e-Bike rijdt, anyway ik was er niet ontevreden over en starten stoppen gaat ook steeds vloeiender.

De laatste kilometers piepte of "zong" mijn achterste schijfrem wat ...... na een paar keer flink remmen werd dat minder, moet waarschijnlijk opnieuw worden afgesteld.

Op zondag hebben we na de moederdag brunch nog een kort ritje (zo'n 25 km) in de omgeving gemaakt, maar dat ging niet zo soepel als op zaterdag, ik was misschien teveel in mijn hoofd bezig met die achterrem en schakelen verloopt niet helemaal lekker ..... soms slaat ie een paar tanden over, schakelt ie spontaan naar een andere versnelling, etc..... moet nu toch echt eens goed worden ge-fine-tuned......, maar goed ik wil toch de 11-32 cassette vervangen voor een 11 - 25 of 12 - 25 of zoiets ...... goede reden om meteen die derailleur eens echt goed af te (laten) stellen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ligfietsger,

    Je hebt een volger.......;)

    Ga je die "v" van "oevenen" en "geoevend" nog uitleggen.....? Want ik zie het even niet.....?

    Welk model fiets heb je nou? Een Hurri toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oeVenen is de overtreffende trap van oeFenen .....

    en ja ...... zwarte Hurricane !

    BeantwoordenVerwijderen