18 mei 2012

Tijd voor een serieuze rit

Hemelvaartsdag en het zou mooi weer worden, ideaal weer dus om de Hurri van Westerbork naar Zwolle te rijden. Het enige wat me zorgen baarde was de wind die de hele week al draaiende was ..... 84 km tegen de wind in zou heel wat minder aantrekkelijk zijn dan met de wind mee, maar je krijgt wat je verdient .... ZZW wind, dus het hele eind wind tegen, niet veel, maar toch !

Bij gebrek aan een navigatie systeem (komt er misschien ooit nog wel eens op) en omdat ik niet bij iedere kruising minutenlang op de kaart zou willen turen, besloot ik vooraf een route te plannen langs knooppunten.

De knooppunten routes bevallen wel, maar op essentiƫle plekken komt het nog al eens voor dat de info bordjes ontbreken en sommige routes zijn wel heel erg "landelijk". Ook op mijn route bleken weer een paar mooie verrassingen te zitten, zoals een stuk schelpenpad, 1 fiets breed (natuurlijk met tegenliggers), dat later overging in een zo mogelijk nog smaller bospad (avontuurlijk voor stads fietsers die een keer een dagtochtje maken, maar voor een beginnende ligfietser, verre van ideaal), gevolgd door enkele kilometers over een onverharde weg, vol met kuilen .... wel goed voor de stuurkunst en balans natuurlijk.

Goed ik zat 's-ochtends nog even mijn email bij te werken, zag ik ineens dat mijn trein naar Beilen al over een half uurtje zou vertrekken, gauw even wat spulletjes bij elkaar gepakt en in een flink tempo twee km naar het station gelopen.

In de trein kwam ik er achter dat ik mijn regenbroek thuis had laten liggen (lekker handig). Bij mijn vriendin eerst nog even wat sleutelen aan de schijfrem achter want die piepte aan het einde van de vorige rit, was snel opgelost en ik kon op pad.

Hoewel het best zonnig was, hingen er in zuidwestelijke richting dikke donkere wolkenpakketten, geen regenbroek mee ..... zou nog wel eens spannend kunnen worden, maar het bleef gelukkig de hele dag droog.

Ondanks de tegenwind zat de gang er al meteen goed in (zo rond de 25 km/u) en ging ik zowat als volleerd ligfietser over het bochtige start parcours, mezelf erover verbazend, dat ik daar de vorige keer zoveel moeite mee had gehad.

Tot aan Spier was de route gelijk aan de rondrit van een tijdje terug, hoefde ik niet op bordjes te letten en ging het allemaal soepeltjes. De A28 over en door het mooie Holtveen, waar het overigens heel druk met fietsers was, dus goed oppassen met mensen die zomaar midden op het fietspad stil gaan staan om naar de een of andere watervogel te kijken of naast elkaar rijdende kleppende tegenliggers, etc..... een stuk verder stonden er gewoon twee dwars over een kruispunt stil en moest ik weer geheel onnodig stoppen (stoppen en weer wegrijden blijft spannend, maar gaat steeds beter, hoewel als je ergens voor "moet" stoppen, sta ik meestal wel in een zware versnelling om een beetje soepel weer te starten). 

Ik ben dan ook nog eens zo dat ik het niet kan laten daar dan even een opmerking over te maken, zo in de trant van "hoe kan je daar nou stil gaan staan" ..... sommige mensen ..... pffff.

Anyway fraaie route langs Echten en vandaar via mooie landelijke weggetjes richting Balkbrug, waar ik een paar kilometer voor het schelpenpad, voor de eerste keer in zo'n 200 km ligfietsen een andere ligfietser tegen kom (wat kom je toch weinig andere ligfietsers tegen !)

Richting Dalfsen was het nog wel even spoorzoeken door ontbrekende knooppunten, etc.... maar goed ik was op relatief bekend terrein, dus ik wist wel zo ongeveer waar ik naar toe moest.

Na nog zo'n 10 kilometer kon ik de Hurri parkeren en had ik de rit volbracht in 4 uurtjes, wel een beetje moe natuurlijk, maar geen zadelpijn en van dat soort ongemakken al kostte trappenlopen wel wat moeite .....

Over de gemiddelde snelheid was ik nou niet echt ontevreden, zeker niet gezien de tegenwind, echt hard heb ik niet gereden .... een klein stukkie over de 30, gewoon effe voor de lol, voor de rest gewoon rustig gepeddeld, rondgekeken en oh ja, geen foto's gemaakt, want het toestel lag bij mijn regenbroek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten