29 jun 2012

Langs de IJssel en vele kolken


Na de twee Cycle Vision regenritten werd ik maandag weer getrakteerd op een natte ww-rit en had ik het wel een beetje gehad met die regenritten....

Dinsdagochtend scheen zowaar de zon weer eens en besloot ik meteen van de gelegenheid gebruik te maken door met een fraai ommetje naar mijn werk te rijden.

De oude IJsselbrug lijkt vrij vlakke op- en afritten te hebben, maar zoals altijd geldt dat schijn bedriegt.

Tot Zalk rij ik over een doordeweeks rustige IJsseldijk op het grootste deel een behoorlijk stuk van de IJssel af en na iedere bocht verandert het fraai uitzicht. Ik kom langs een aantal kolkjes en natuurgebieden, zie vette ganzen, ooievaars, jagende aalscholvers, koeien en schapen.

Na Zalk (waar het overigens mogelijk is om tegen een geringe vergoeding met een voetveer de IJssel over te steken, naar 's-Heerenbroek) buigt de weg naar De Zande.

Normaal eindigt hier voor mij het fraaie deel van deze route, maar ik was door Plat Zwolsch lid Hans Hop getipt om in plaats van het saaie fietspad vanaf De Zande, een weggetje verder pas naar Kampen af te buigen.

Een heel fraai slingerend weggetje met na zowat iedere bocht een fraaie kolk.

Ik was hier al eens eerder geweest toen ik jaaaren terug met een bestuurslid van de lokale hengelsportvereniging een rondje maakte langs hun viswater. Het was nu haast jammer dat ik geen hengeltje bij me had en een vrije middag had gepland, want het was ideaal weer om een paar uur langs de waterkant naar een dobbertje te turen.

Onderhoud aan het wegdek ..... doen ze hier niet aan, dus je moet er wel een beetje langs de ergste oneffenheden en langsscheuren sturen. Op een gegeven moment slingerde ik eigenwijs langs een bordje fietsers  naar Kampen, had ik beter niet kunnen doen, want mijn weggetje liep zo'n 400 meter verderop dood.

Weer terug en dan toch maar het 1 fiets brede paadje naar Kampen in geslagen. De hele rit geen tegenliggers gezien en uitgerekend op dit paadje van een halve kilometer natuurlijk zo maar drie. Ik rij sinds een weekje met klik pedalen, maakt het balanceren langs tegenliggers op zo'n smal paadje toch weer extra spannend -;)

Na nog enkele kilometers over achteraf weggetjes en na het ontwijken van de Hanzelijn in aanbouw, reed ik via de zijdeur Kampen in.

Net voor ik op mijn werk arriveerde begaf mijn voorrem het volledig, hij functioneerde nog wel, maar een van de remblokjes was volledig glad gesleten, dat wordt dus weer klussen ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten