18 jun 2012

Twee weekjes verder !


Op zaterdagochtend 9 juni stond een fraaie rit met Plat Zwolsch op het programma naar Giethoorn, maar de weergoden stuurden ons naar het oosten in plaats van naar het noorden en ben ik voor de tweede keer in twee weken over de Lemelerberg gekomen, maar deze keer door beter schakelen zonder te hoeven lopen (komt het misschien toch nog goed). 

Terug naar Zwolle hadden we af en toe zoveel wind tegen, dat harder dan 20km/u haast niet mogelijk was (nou eigenlijk gingen we zo'n procent of 6-7 sneller), maar daar kwam ik thuis pas achter ..... ik had namelijk de instellingen van mijn computertje niet opnieuw ingesteld, na de overgang van de Kojaks naar de PM's.

Ik kon er met mijn pet al niet bij dat ik in het begin de heren (waarvan twee in een Quest) haast niet bij kon houden, terwijl ik schuin tegen de wind in op mijn tellertje wel gewoon zo'n 25-26 km/u reed .... (ohh dat was dus 27-28 km/u) ...... ze reden dus gewoon wat harder, om het voor de Questen ook wat aardiger te houden.

Tel daarbij op dat ik net mijn fietsie had verbouwd, neuspijp langer, zitting vlakker en mijn bandjes op slechts 4 Bar, bij wijze van comfortabel experiment. Vlakker plus langere neuspijp was wel even wennen, maar het voelde wel beter !

4 Bar : nou comfortabel was het wel, maar vooruit te branden was ik nauwelijks en snelheid maken kostte ook best kracht .... nu de bandjes weer op oorlogssterkte 5,5 Bar, effe een rondje gereden ---> een wereld van verschil ! Maar 5,5 Bar is misschien weer wat TE veel, dus ik hou het voorlopig maar op 5 Bar.

Goed nieuws : ondanks de 62 km van vandaag kon ik na de rit (ondanks de extra energie voor de te lage bandenspanning) voor het eerst na zo'n  rit moeiteloos trappen lopen, dus de ligfietsspieren beginnen zich wel aardig te ontwikkelen.

De week daarna heb ik nog even zo'n 300 km afgelegd, door dagelijks naar mijn werk op de ligger te gaan en ook nog wat boodschappen ritjes liggend te doen.

Liggend forensen is me op zich goed bevallen, maar een aantal "net niet ongelukken" heeft er wel toe geleid, dat ik nog defensiever ben gaan rijden ..... automobilisten zien je niet of willen je niet zien.

Voor de (fiets) vakantie liep ik te dubben over speciale ligfiets zijtassen of een aanhanger en na alle voors en tegens (met hulp van mijn "denktank" ..... de Google Group Ligfiets) te hebben afgewogen, is de keuze gevallen op de Radical zijtassen M, die ik afgelopen zaterdagmiddag incl. de Challenge Tasafhouders even bij mijn favo winkel in Dronten heb opgehaald.

Ook weer een mooie rit, ik moest toch al eens langs bij Gerrit Tempelman, omdat ik een aantal zaken aan mijn fietsje wilde verbeteren. Tussen Roggebotsluis en Dronten was het 13 km recht tegen de wind in, en ging het soms niet harder dan 17-18 km/u in mijn lichtste verzet (63/25) ..... terug werd ik beloond voor mijn inzet, met een vrijwel moeiteloze 28-32 km/u .... GENIETEN !!!

De Challenge Foam plus 2 cm. Ventisit heb ik vervangen voor geen foam en de 3 cm. Comfort Ventisit en de grootste verbetering Sram Gripshifters ...... een gevalletje van wauwww, dat is fijn schakelen zeg ...... met een ommetje terug, toch weer een ritje van 83 km.

Vandaag weer fijn geforensd en op de terugweg (met wind mee en 30+) even een nieuw buitenbandje opgehaald, want de oude PM achterband vertoont nog maar net nog geen canvas, die er vanavond opgezet en daarna heb ik zitten spelen met mijn Shimano SPD schoentjes (maat Kano), want die ga ik morgen uit proberen.

Ik ben ook begonnen met het inpakken van mijn fietstassen, want dit weekeinde kampeer ik op Cycle Vision, waar ik me als vrijwilliger heb aangemeld. 

2 opmerkingen:

  1. Zo Liegfietsger, ook net anderhalve maand aan het bloggen? Welkom bij de club, ik ben volger van je geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liegfietsger ...... 1 e-tje te veel, vooral jouw hoogtemeters en practische methodes spreken mij wel aan, ben zelf nog niet zo'n klimmer op de ligfiets, maar heb vroeger oa. in Wales en Schotland heel wat bergen en heuvels bedwongen met een vol bepakte randonneur.

    BeantwoordenVerwijderen