1 mei 2012

Secondhand Ligfiets Soap

Ik wil met jullie even mijn ervaringen delen met het kopen van een tweedehands ligfiets.

Eind vorig jaar reed ik met mijn 18 jaar oude Zweedse Lada, met de "The Boys of Summer" op 10+ effe zonder er erg in te hebben 120 of zo in zijn 3 ..... dat was achteraf de genade stoot ..... rijp voor de sloop ...... je leert elke dag weer wat bij, Don Henley was verantwoordelijk natuurlijk, maar daar was zijn management het helaas niet mee eens -;)

Dan maar fietsen !

Ik had net toevallig het plan opgevat om mijn Gazelle bukfiets te voorzien van een elektrische ondersteuning, dus dat kwam niet verkeerd uit. Eenmaal fietsend hervond ik al heel snel het oude fiets-forens gevoel en kwam ook mijn oude wens van een ligfiets weer om de hoek zeilen, maar het moest wel een budget fietsie worden.

Een ex. overbuur reed ooit op een Originele M5 28/28 eind vorige eeuw, en dat was een universitaire techneut die alles tot minimaal 10 cijfers achter de comma uitrekende, dus het moest natuurlijk wel een M5 worden.

Via Marktplaats vond ik een (M5) Speedliner 28/20 (Zeeuwse 20 inches, wist ik veel) met veel nieuwe Deore XT onderdelen met onderstuur en Rapid Fire DX shifters, die ik voor weinig kon kopen. Die Deore XT onderdelen mochten dan nieuw zijn, maar dan wel zgn. New-Old-Stock (nieuw van de vorige eeuw) en de shifters waren eigenlijk bedoeld voor een vlak mountainbike stuur, waardoor je het stuur moest loslaten als je wilde schakelen ..... niet dat ik aan schakelen toe kwam, maar dat is een ander verhaal !!!

Goed ik had dus nu een zowat ongeveerde ligfiets met echt smalle (23 mm achter en 28 mm voor) bandjes, nu alleen nog even leren fietsen, links en rechts gelezen dat men dat gemiddeld na een kwartiertje door zou moeten hebben. 

Na een uur gestuntel, was ik rijp voor Youtube ligfiets instructie filmpjes, 't zag er toch wel eenvoudig uit !

Achteraf bleek die onderstuur Speedliner 28/20, nu niet bepaald een beginners fietsje en die dunne bandjes hielpen volgens mij ook niet echt. Ondanks mijn niet geringe ruim twee meter lengte, kon ik niet erg goed met mijn voeten bij de grond om te Flinstonen voor een beetje beginsnelheid.

Die M5 was dus een fiets van liggen en wegrijden, kan niet zeggen dat ik er meer dan 20 meter op heb gefietst zonder de keus tussen vallen en eraf springen.

Dan maar eens diverse ligfietswinkels bezocht en me uitgebreid laten informeren, de bomen en het bos, maar goed die jongens (en die Friese blondine) hebben natuurlijk wel heel veel mooie spulletjes.

Anyway, de mix van alle adviezen, ik kon dus het beste een wat hogere ligfiets zoeken, met een langere neuspijp en langere ligschaal. Hoger omdat het makkelijker was met die lange stelten en je bovendien beter zichtbaar zou zijn in het ww-verkeer en de fiets moest natuurlijk wel passen, want anders zou het snel bekeken zijn met het fietsplezier.

Na nog wat tips te hebben vergaard op het ligfiets forum, bij diverse fabrikanten en tijdens een ligfietsdag een halfuur verwoed pogen op zo'n hoge fiets te fietsen (Seiran) ging toch de voorkeur uit naar een lager model, waarmee je wat sneller door de polder zou kunnen karren ......

De Speedliner 28/20 kon ik binnen een paar weken weer kwijt (zonder verlies) en kon ik vervolgens starten met zoeken naar een betaalbare tweedehands, liefst met fraaie remmetjes en natuurlijk op mijn beenlengte instelbaar met passende ligschaal.

Welhaast een onmogelijk opgave, soms was de prijs goed, maar de fiets afgeragd, dan de ligschaal weer te kort, of moest er een langere neuspijp voor besteld worden, etc. etc. etc. Ook bleken er van die handige jongens te zijn die allerlei oude ligfietsjes voor honderd euro opkopen, ze een "beetje" opknapten en voor 500-600 euries weer doorverkochten, keek je wat beter, bleek er gewoon over de roest heen geverfd, was het frame krom, deugden de remmen niet of was de ligschaal tijdens de treinreis naar de verkoper ineens "gekrompen" ..... kan er waarschijnlijk wel enkele blogs over volschrijven.

Vervolgens kon ik van een mede forum lid een goed gebruikt gele Taifun overnemen, leek me de ideale ww-verkeer fiets, was voorzien van de betere AAA+++ afmontage, maar bleek voor ongeveer 400+ euro te moeten worden aangepast aan mijn been- en ruglengte (heb je natuurlijk al gauw met 207 centimetertjes) .... dus dat werd hem niet........., heel jammer want het contact was prima en ik heb er veel van opgestoken.

Wordt vervolgd .....

2 opmerkingen:

  1. Hallo Ligfietsger,

    Wat leuk dat je mijn blog als eerste bent gaan volgen. Ik ben wel benieuwd waar ik die eer aan te danken heb. Kennen wij elkaar? Ga je ook roeifietsen?

    Geweldig verhaal heb je hierboven trouwens geschreven. Vol verwachting kijk ik uit naar de volgende.

    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben überhaupt al blij dat ik op mijn "nieuwe" ligfietsje (waarover later meer, ben nog aan het schrijven.....) een beetje kan fietsen. Ben nog aan het leren fietsen op mijn eerste ligfietsje, maar het gaat al beter......

      Of ik ook ga roeifietsen, ik heb vroeger heel veel geroeid en het schijnt HET middel te zijn tegen een "truckerspoiler" ....... dus wie weet ......

      Verwijderen