25 mei 2012

WW-Verkeer

Afgelopen woensdag was het eindelijk zover dat ik me na zo'n 330 km oefenen zeker genoeg voelde om eens met de ligfiets naar het werk te gaan.

Omdat ik eigenlijk geen idee had hoe lang ik over de 22,6 km lange rit met een flink hoge brug en een aantal langere vals platten zou doen op de ligfiets, besloot ik een half uur eerder dan op de elektrische rechtop fiets te vertrekken.

Eigenlijk wel een beetje onzin om zowat 1 uur en 3 kwartier uit te trekken voor zo'n ritje, maar ik had echt geen idee hoe het zou gaan of hoeveel moeite het zou kosten.

Ik had vooraf op het forum gevraagd om wat last minute tips en een van de meest gehoorde was dat ik maar beter iets te vroeg kon vertrekken, waardoor ik op mijn gemak 20 km/u kon rijden in een relatief licht verzet.

Een andere veel gehoorde tip was, droge kleren mee te nemen, omdat ik er wel rekening mee moest houden flink bezweet aan te komen.

Die eerste ochtend om 04.00 uur was het maar liefst 17 graden en waren mijn T-shirt en trui bij aankomst na slechts 1:06 uur inderdaad doorweekt.

De flinke helling van de hoge brug bleek met het juiste verzet, gemakkelijk te bedwingen en ik kwam uiteindelijk met een gangetje van zo'n 16-17 km/u boven, op de heenweg wordt de brug aan de andere kant niet gevolgd door een leuke afdaling, maar loopt het licht af, om daarna weer iets te klimmen naar een volgend viaduct, toch goed voor een stukkie 30+.

De weg vervolgd door de polder over mooi geasfalteerde weg, zo'n 12 km rechtdoor en redelijk vlak, het eerste deel nog licht aflopend. Deze weg wordt ook wel de fiets snelweg tussen Zwolle en Kampen genoemd, maar eigenlijk dan wel een snelweg met afhankelijk van het tijdstip waarop je er rijdt, met meer of minder hindernissen, zoals een schooltje met bezorgende moeders etc., een rommelige parkeerplaats bij een diervoeder- en tuinwinkel, waar je altijd extreem moet oppassen, landbouwverkeer, groepen met zwalkende en slingerende scholieren en omdat de weg als het ware een zeg maar kwart cirkel volgt, heb je er bijna nooit echt de wind vol mee en zij wind varieert gedurende die route van schuin achter tot schuin voor. Je mag dan tegen de wind in sneller gaan met een ligfiets dan op een rechtop fiets, maar ik vind nog steeds dat wind zelfs op een ligfiets erg bepalend is voor de snelheid.

Kijk je naar mijn hele traject, beschrijft de route ongeveer eenderde deel van een cirkel en heb je eigenlijk altijd wel stukken met meewind en met tegenwind.

Wat verder opviel is oa. dat zelfs een heel flauwe omhoog helling, waar je bij wijze van spreken met een omafiets gewoon iets steviger doortrapt, veel meer merkt op een ligfiets.

Van globaal het industrieterrein van IJsselmuiden tot aan de stadsbrug van Kampen is er sprake van een redelijk constante helling, net iets meer dan een vals plat.

Na de stadsbrug is het nog 2 km over klinkertjes, echt een hobbel de bobbel stuk ellende, gevolgd door zo'n 4 km asfalt naar het verst gelegen bedrijf op industrieterrein Zuiderzee Haven.

Anyway, gezien de temperatuur was ik veel te warm gekleed, was ik ondanks ventisit volledig doorweekt en was ik maar wat blij dat ik schone droge kleren bij me had.

Veel mensen die mijn soort werk kennen, zullen het zwaar werk vinden, goed na een dag werken voel je wel dat je gewerkt hebt. Dan is een uur fietsen erna ook zware arbeid, zeker als de wind die 's-ochtend er nog vrijwel niet was, is gestegen tot zo'n windkracht 4 en tegen natuurlijk.

Op de terugweg doe ik het altijd dus maar wat rustiger aan en vermijd ik bovendien de scholieren door over de dijk langs de IJssel terug naar Zwolle te rijden. Dit is wel zo'n 4 km extra, maar dat heb ik er wel voor over, want het is een rustig fietspad en de IJssel is elke dag weer anders.

Donderdag was vergelijkbaar met de rit van woensdag, maar op vrijdag leek het wel of de turbo aan stond en zette ik de fiets al na 58 minuten in de stalling. Het was nu slechts 12 graden en ik kwam nagenoeg droog en onbezweet  aan. Op de terugweg reed ik ruim 10 km om, omdat ik eens over het naast de nieuwe Hanze Spoorbrug tussen Hattem en Zwolle gelegen fietspad wilde rijden (ik was namelijk getipt over het fantastische uitzicht) ...... de route ernaar toe was echt een ommetje en op de brug rij je als ligfietser in een soort van dichte rode stalen U balk ...... kortom van de IJssel zie je helemaal niets !!!

De woon werk verkeer ritten hakken er flink in, waardoor de teller nu op 476 staat, met de zaterdagrit van Plat Zwolsch zal ik de 500 km wel gaan passeren !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten