20 mei 2012

Werkzaamheden

Vrijdagmiddag ben ik even bij Xycletracx (de racefiets en MTB speciaalzaak) bij mij om de hoek binnengelopen, een vette klant ben ik daar niet, maar ze helpen me daar altijd netjes en vlot, als ik weer met mijn vraagjes of probleempjes binnenloop.

Ik was een beetje heel erg ontevreden over het schakelen van mijn achterderailleur en vroeg mij af of het aan de derailleur (toch wel Shimano Deore XT), de ketting of de cassette zou liggen. Het kon volgens hen niet gauw aan de cassette liggen, maar .... "Heb je de fiets bij je dan kijken we er even naar", nou woon ik echt om de hoek, dus de fiets stond een paar minuten later in de werkplaats.

Het euvel was binnen twee tellen gevonden, de kabel bleek te kort, te stroef en had ongunstige bochten, wat simpel op te lossen zou zijn met een nieuwe kabel, maar dan wel meteen gezien de vele bochten van een supergladde kwaliteit .... oei dat klinkt duur, maar het viel mee een tientje .....

De werkplaats stond behoorlijk vol met fietsen waar ze aan bezig waren, dus als ik wilde dat zij die nieuwe kabel door het frame gingen trekken, kon dat pas volgende week ..... leuk klusje voor mijzelf dus.

Meteen ook maar even een 12-25 "polder cassette" gescoord van een veel betere kwaliteit, dan de overigens nieuwe 11-32 die er op zat.

Na zaterdag ochtend een rondje Zwolle - Ommen - Zwolle (56 km) te hebben gereden met "Plat Zwolsch", ben ik aan het sleutelen geslagen, in eerste instantie om een nieuwe derailleurkabel te monteren, ik had nog een mooiere kettingrol liggen, ook meteen even meegepikt en nu ik toch bezig was, heb ik ook maar (eigenwijs als ik ben, "schijnt onder ligfietsers wel meer voor te komen") meteen even de zitting twee standjes verder achterover gezet.

Het door het frame en achtervork doorvoeren van de nieuwe buiten versnellingskabel was een #$@%$-klus, daarna het opnieuw afstellen van de derailleur (geholpen door wat You-Tube filmpjes), uhhhh ...... de stelschroef die de hoek van de derailleur tov. de achtervork had geen schroefdraad meer ...... toch maar weer even langs bij Xycletracx, hebben ze wat op geknutseld .... ipv. een nieuwe derailleur, wat serieus geld had kunnen kosten.

Nu het allemaal perfecto zit, schakelt de hele boel super en vooral met vertrouwen.

Meteen ff zo'n 10 km fietsen met de vlakkere ligpositie, het leek even of er niet veel veranderd was, zit iets verder achterover .... met andere woorden, het zitvlak op dezelfde hoogte, maar de schouders wel zo'n 10 cm lager, en de voeten wat hoger, maar niets schokkends ....... uitlopend naar een verkeerslicht merkte ik dat de fiets veel rustiger en stabieler geworden was, ik kon ineens echt stapvoets rustig en gecontroleerd rijden !!!

Ik vind mezelf wel minder zichtbaar, wat op zich ook wel minpunten heeft.

Vlakker = Sneller, dus even flink doorgetrokken om te kijken hoe hard het zo ongeveer kan, mijn PR op de vlakke weg staat nu op 46,2 km/u ...... en dat voelde jeweetwel snelllllllllllll ..... hoeft voor mij niet zo nodig, maar wel aardig om te weten ...... voorlopig eerst maar eens wennen aan de nieuwe lighoogte...... 

2 opmerkingen:

  1. Je bent dus niet alleen een fietser, maar ook een knutselaar.

    Grappig dat je fiets stabieler voelt nu je meer achterover bent gaan liggen. Ik ga met de Roeifiets juist meer rechtop zitten, als ik bij lage snelheid moet manoeuvreren.

    De voeten wat hoger....? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen door alleen het zitje meer liggend te zetten...;)

    46,2.....zo zo, toe maar. Dat zijn serieuze snelheden. Was je toen met veel kracht aan het fietsen of draaide je nog steeds "mooie rondjes"? Ik vind het wel erg hard voor een beginner. Compliment!

    Heb je een cadans-meter op je fiets? Zo niet, dan tel je gewoon het aantal omwentelingen in 30 sec. dan x2 en je weet je cadans per minuut.

    Er wordt links en rechts geadviseerd om op de ligfiets in ieder geval boven de 80 omwentelingen per minuut te fietsen. Ik fiets met mijn Rans'(niet ingeklikt) met een cadans tussen de 85 en de 105. Toen ik nog met de Mango fietste (wel ingeklikt), reed ik altijd boven de 100, soms zelfs 120.

    Met de Roeifiets is het natuurlijk een heel ander verhaal, dan roets je meer in een bepaald ritme. Dat is natuurlijk ook wel een cadans, maar het zijn geen omwentelingen...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik heb twee rechterhanden, maar het ook best een hekel aan zwarte handen en als je een half uurtje aan een fiets kloot ben je zwart ......

    Die 46 km lijkt harder dan het voor mij is, op de racefiets haalde ik dat ook altijd makkelijk ...... met de ligfiets gaat dat ook best, gewoon voor 63 achter 12 en effe flink doorhalen, echt mooi rond ging dat niet, maar daar ging het even niet om.

    Overigens van een flinke heuvel af ging ik al heel even over de 60 .......

    Heb niet eens geprobeerd om mee te trappen .....

    Ik heb geen idee van mijn cadans, maar overweeg om een cadansmeter toe te voegen, ik ben eerder een stamper dan een cadansfreak, maar rij op de ligfiets gezien alle gelezen knieproblemen eigenlijk altijd een te licht verzet, wat me dwingt een hoger traptempo aan te houden ..... zal zo globaal geteld tussen de 85 - 90 liggen.

    BeantwoordenVerwijderen